• Het Team
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Nieuwbouw IKC Maria
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Identiteit
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

Levensbeschouwelijke identiteit 

Identiteit huis

Klik op de afbeelding voor meer informatie. 

De Mariaschool is een rooms-katholieke school. De levensbeschouwelijke activiteiten op onze school komen voort uit de christelijke levensovertuiging. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen een eigen mening leren vormen, ontdekken wie ze zijn en waar ze voor staan. Om deze doelen te bereiken, maken de kinderen kennis met verschillende thema’s.

De wereld en ik
Als rooms-katholieke school leren onze leerlingen over het christendom door middel van verhalen, klassengesprekken rond feestdagen en door gezamenlijke vieringen. Aangezien verschillende religies naast elkaar bestaan in onze samenleving, laten we onze leerlingen ook kennismaken met andere overtuigingen. Dit gebeurt onder andere door gesprekken over thema;s die deel uitmaken van burgerschapsonderwijs. Wij gebruiken een kalender waarop de belangrijkste feesten uit de wereldreligies terug te vinden zijn. In aanloop naar deze feesten leren onze leerlingen over de betekenis hiervan.

Een van de bouwstenen van burgerschapsonderwijs is ‘Diversiteit’
We hebben op de Mariaschool een verscheidenheid aan geloofsovertuigingen. De school is een weerspiegeling van de samenleving.
Het is onze taak om de verschillen en overeenkomsten tussen culturen en geloofsovertuigingen te bespreken en te leren van en met elkaar. Hierdoor wordt het bespreken van de verschillen tussen culturen en overtuigingen betekenisvoller. Een dialoog over deze onderwerpen dragen bij aan de identiteitsvorming van onze kinderen.
Zo kunnen kinderen ervaren hoe rijk het is om andere perspectieven te horen, proberen te begrijpen en te leren hoe je je daartoe verhoudt. We leren van elkaar.

Wij leren onze kinderen dat je iets voor een ander kunt doen zonder daar zelf beter van te worden. Klaarstaan voor een ander doen wij onder andere door de samenwerking met verzorgingstehuizen in de buurt op te zoeken en de oudere kinderen van de school tijdens activiteiten te koppelen aan de jongere leerlingen.

Activiteiten
Ieder jaar vindt er een gezamenlijke kerst- en paasviering plaats. Waarin we stil staan bij de betekenis van het feest dat we vieren.
Tijdens de kerstviering komen we samen in de rooms-katholieke kerk in Hoorn. De paasviering vindt op school plaats. De vieringen worden grotendeels voorbereid en uitgevoerd door de kinderen, waarbij we benadrukken hoe belangrijk het is om deze momenten samen te vieren en kinden van verschillen de leeftijden met elkaar in contact te brengen. Hier zie je ons leerprincipe ‘Samen’ terug.
Onze kinderen leren ook over de betekenis van andere christelijke feestdagen, zoals Hemelvaartsdag en Pinksteren. In de bovenbouw brengen de kinderen een bezoek aan verschillende gebedshuizen, wat bijdraagt aan bewustzijn van religieuze diversiteit wederzijds begrip voor elkaar. Alle leerlingen zijn aanwezig tijdens deze bijeenkomsten en/of activiteiten.

Ons team
Ons team bestaat uit medewerkers met diverse achtergronden, niet iedereen heeft een religieuze achtergrond. We merken dat collega’s met een religieuze achtergrond vaak gemakkelijker praten over Bijbelverhalen en andere religieuze teksten en er verschillen zijn in diepgang in het bespreken. Om de ondergrens te bewaken zijn er naslagwerken beschikbaar voor een ieder die meer wil leren. Er zijn kinderbijbels om de verhalen uit te lezen. Deze bijbels zijn voor de verschillende leerjaren aangeschaft en is er een teamscholing geweest over het ontstaan van het christendom, het verschil tussen het protestantisme en het rooms-katholicisme.
Tijdens deze scholing is ook aandacht besteed aan de vijf wereldgodsdiensten en hun oorsprong. Naast alle theoretische middelen proberen de collega’s met een religieuze achtergrond de andere collega’s te inspireren. Zij delen ervaringen uit de kerk, gesprekken met de kinderen in de klas en geven tips hoe de bijbelverhalen rondom de vieringen het beste kunnen worden verteld. 

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Privacybeleid

 

 

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

Copyright 2025 - Mariaschool Hoorn
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers