• Het Team
  • Schoolgids [pdf]
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Inclusieteam
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

Principes

Principes waarlangs de bedoeling wordt vormgegeven

De Mariaschool kiest ervoor om middels een aantal (leer)principes de bedoeling in de leefwereld vorm te geven. De principes geven richting aan het handelen van de vakman en worden door de volgende begrippen weergegeven:

Eigenaarschap
“Leer en laat mij het zelf doen.”
Eigenaarschap is op de Mariaschool een essentieel begrip. Voor zowel de leerlingen als de vakmensen van de school. Eigenaar zijn van het eigen leerproces levert resultaten op, motiveert, inspireert en zorgt ervoor dat eenieder het beste uit zichzelf haalt.

Vertrouwen
“Vertrouwen geven en (zelf)vertrouwen hebben, is de sleutel tot ontwikkeling.”
De kwaliteit van ontwikkeling en leren wordt mede bepaald door vertrouwen in jezelf en de ander. Zonder (zelf)vertrouwen dooft het leren vanzelf uit.

Samen
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”
Op de Mariaschool willen wij leren van en met elkaar middels interactie. Interactie tussen leerlingen, leerkracht en leerling, ouders en leerkrachten en tussen leerkrachten onderling. Vanuit verbinding met het kind, opvoeders, inhoud, omgeving en elkaar kunnen we zorgen voor een krachtig netwerk.

Zone van de naaste ontwikkeling
“Vrijheid in verbondenheid.”
Op de Mariaschool is leren zinvol en effectief als dit gebeurt in de zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky). Dan krijgt een leerling precies zoveel hulp geboden
dat het met succes een taak zelf kan uitvoeren. Activiteiten in de zone van de naaste ontwikkeling bieden uitdagingen en kansen om een kind zich te ontwikkelen. Er ontstaan leermomenten.

Focus op ontwikkeling, leren door feedback
“Goed zo,” is onvoldoende.
We weten op de Mariaschool dat feedback, mits op de juiste wijze gegeven, impact heeft op het leren, de werkhouding, motivatie en het sociaal emotioneel functioneren van leerlingen. Feedback is een krachtig middel om ontwikkeling positief te beïnvloeden.

 

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Routeplanner

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

Copyright 2023 - Mariaschool Hoorn
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Ziber - Responsive of Adaptive? | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers