• Het Team
  • Schoolgids [pdf]
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Inclusieteam
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

HB-onderwijs op de Mariaschool

Op de Mariaschool hebben we al heel lang aandacht voor de meerkunners. Wat ooit startte als een plusklas is ondertussen geëvolueerd naar een vorm waarbij het kind nog meer centraal staat en er op maat wordt gekeken naar wat er per kind nodig is. Soms is dat individuele begeleiding of een plusklas, vaak een tussenvorm waarbij de specialist of de leerkracht met kleine groepjes in de klas aan het werk gaat.
Het begint met de signalering. Zodra kinderen bij ons via de instroomgroep op school komen, wordt er al gekeken naar signalen die wijzen op een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. De leerkracht is daarbij het belangrijkste ‘instrument’ en daarnaast gebruiken we een snelle vragenlijst die ons helpt signaleren. De hele schoolcarrière blijven we dit doen. Leerkrachten, ouders, het kind, intern begeleiders en hoogbegaafdheidspecialisten werken hierbij nauw samen.

                        Hoogbegaafdheid

Begeleiding
Hoe ziet de begeleiding eruit? We leren alle kinderen, maar met name meerkunners, onder andere om te gaan met hun soms vaste mindset en proberen deze om te buigen naar een groei mindset. Ook hebben we veel aandacht voor de executieve functies van kinderen: wat heb je nodig om goed te functioneren? Zowel op school als thuis en in de verdere (school)carrière zijn deze vaardigheden heel belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan plannen, organiseren, zelfreflectie, doorzetten, emotie- en gedragsregulatie. Er wordt gezorgd voor voldoende uitdaging. Dat kan betekenen dat er minder instructie wordt gevolgd en minder werk wordt gemaakt als een kind heel sterk is in een vak. Zo ontstaat er tijd om zich op andere gebieden te ontwikkelen. Hiervoor worden dan bijvoorbeeld opdrachten aangeboden waarbij de kinderen hun ‘hogere denken’ moeten gebruiken. Er wordt ingezet op analyseren, evalueren en creëren.

Leren, leren
Bij al deze dingen draait het om leren leren. Wat doe je als je een keertje vastloopt? Geef je op of zet je een andere strategie in? Juist voor kinderen die leerstof snel oppikken en in veel vakken goed zijn, is het belangrijk dat ze leren omgaan met ‘moeilijkheden’ en vaardiger worden op dit gebied. Jong geleerd is tenslotte oud gedaan.
Waar we in de onderbouw veel gebruik maken van spelvormen, worden de kinderen uiteindelijk steeds meer uitgenodigd om zelf hun uitdaging op te zoeken. In de hoogste groepen gaat dat de laatste jaren steeds meer door middel van de zogenaamde initiatieftijd. Kinderen plannen dan een deel van hun eigen tijd in. Hierbij worden ze begeleid door de leerkracht en HB-specialist, maar moeten ze zelf een keuze maken in wat ze willen leren, hoe ze dat willen bereiken en wanneer ze dat gaan doen.

Ons HB-onderwijs is continu in ontwikkeling en daarmee ook de ontwikkeling van het kind!

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Routeplanner

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

Copyright 2023 - Mariaschool Hoorn
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites