• Het Team
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Nieuwbouw IKC Maria
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Identiteit
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

Initiatieftijd

De bedoeling van initiatieftijd

Op de Mariaschool werken we sinds een aantal jaar met initiatieftijd voor leerlingen die meer uitdaging kunnen gebruiken dan het reguliere lesaanbod. Sinds schooljaar 2020-2021 zijn ook de kinderen die meer praktisch lerend zijn, gestart met het werken met initiatieftijd. Zo wordt voor deze leerlingen een meer afwisselend en passend aanbod georganiseerd. 

Tijdens de initiatieftijd, die een vast onderdeel uitmaakt van de week, worden leerlingen in de gelegenheid gesteld om zelf te werken aan een eigen gekozen onderwerp. Zij kiezen een onderwerp dat hen interesseert en gaan vanuit daar samen met de leerkracht onderzoeken hoe zij daar op een juiste manier mee aan de slag kunnen gaan. Er wordt een startpunt bepaald, een planning gemaakt en succescriteria worden vastgesteld om achteraf te kunnen evalueren hoe het gegaan is.  
Ieder project is uniek. Het kan dus zo zijn dat kinderen gedurende langere tijd aan een project werken, of zelfs hun eigen dag inplannen met het werk uit de klas daarbij. Het komt ook voor dat er wordt gekozen voor een meer afgebakende taak. Zo worden eerst succeservaringen opgedaan. 
Leerlingen werken soms samen aan een project, maar ook wel zelfstandig. De rol van de leerkracht varieert. Sommige kinderen kunnen dit zelfstandig, waar de leerkracht langs de zijlijn een meer coachende rol heeft, waar andere kinderen meer behoefte hebben aan een meer begeleidende rol van de leerkracht. Dit is maatwerk. 

Leerdoelen uit de klas worden waar mogelijk gekoppeld aan de initiatieftijd. Bovendien wordt er tijdens de initiatieftijd geoefend met de executieve functies. Bij ons op school gebruiken we hiervoor de meer kindvriendelijke term: breinkrachten. Zo spreken we onder andere over: startkracht, aandachtkracht en doorzetkracht. Als deze ‘krachten’ goed ontwikkeld zijn, helpt dat een kind op allerlei gebieden!

 

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Privacybeleid

 

 

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

Copyright 2025 - Mariaschool Hoorn
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers