• Het Team
  • Schoolgids [pdf]
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Inclusieteam
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

Gespreid leiderschap op de Mariaschool

Op de Mariaschool is er geen centrale leider. Op onze school werken we vanuit het principe gespreid leiderschap. Gespreid leiderschap betekent dat iedereen invloed uit kan oefenen op de school en het onderwijs op basis van expertise en affiniteit. Wie invloed uitoefent, hangt af van de situatie en welke kwaliteiten daarin nodig zijn.
In samenwerking met Frank Hulsbos en Stephan van Langevelde van Academie van Gespreid Leiderschap, is er een podcastreeks gemaakt. Hierin vertellen wij hoe wij als organisatie werken en waar je tegenaan loopt wanneer je gespreid leiderschap in de praktijk brengt.

Aflevering 1
Op de Mariaschool is geen centrale leider in de vorm van een directeur die de dienst uitmaakt. In plaats daarvan kozen de leerkrachten 7 jaar geleden uit hun midden drie collega's die een speciale rol vervullen binnen het team. Als drietal behouden zij het overzicht over de ontwikkelingen binnen de school, dragen ze actief de onderwijsvisie van de school uit en helpen ze de onderwijskwaliteit hoog houden. Ook geven ze alledrie les. Ze hebben er moeite mee als ze "de baas" of "leidinggevende" worden genoemd. Zij willen juist iedereen in de school bewegen invloed uit te oefenen en initiatieven te nemen. Hoe kijken zij terug op deze manier van werken de afgelopen zes jaar? Wat hebben ze geleerd? Welke effecten heeft het om zo te werken? En waar lopen ze tegenaan?

Luister het gesprek hier of via een podcast app:Podcast gedeeld leiderschap op de Mariaschool #1


Aflevering 2
Aan de hand van jullie reacties gaan we verder met deze podcastreeks over de Mariaschool, waarin we onderzoeken hoe zij precies werken, welke waarde dat heeft en hoe ze aan hun principes vast weten te houden. In deze 'tussenaflevering' nemen we de post door en zetten we de eerste ideeën voor het vervolg uiteen.
Luister het gesprek hier of via een podcast app: Podcast gespreid leiderschap op de Mariaschool #2

Aflevering 3
Dit is de derde aflevering in de serie die wij maken over de Mariaschool. De Mariaschool is een basisschool in Hoorn zonder centrale directeur. Alle leerkrachten hebben ruimte om initiatieven te nemen en invloed uit te oefenen op onderwerpen die zij boeiend en belangrijk vinden. Wij spraken met 15 collega's, twee leerlingen en de bestuurders over wat hun school bijzonder maakt en hoe zij gespreid leiderschap vormgeven en mogelijk maken. Aan de hand van fragmenten uit deze gesprekken delen we in de aankomende drie afleveringen onze lessen.

Het thema van deze aflevering is "gedeelde opvattingen en waarden" waar we het volgende over leerden bij de Mariaschool:

1. Gedeelde opvattingen en waarden houden hiërarchie buiten de deur.
2. Gedeelde opvattingen en waarden komen in alles op de eerste plaats.
3. Taal is het voertuig waarmee je de gedeelde waarden in leven houdt.

Luister hier de aflevering of via een podcast app: Podcast gespreid leiderschap op de Mariaschool #3

Aflevering 4
Dit is de vierde aflevering in de serie die wij maken over de Mariaschool. Het thema van deze aflevering is ‘bekwaamheden’, wat vraagt het van iemand om te werken op een school waar veel samengewerkt wordt en ruimte is voor initiatief. We leerden hierover het volgende:

1. Als leerkracht heb je in ieder geval drie bekwaamheden nodig: samenwerken, vanuit je eigen verhaal initiatief durven nemen en een lerende houding
2. Er zit een paradox in wat je moet kunnen: soms meer actiegericht en soms meer reflectief.
3. De bekwaamheden ontwikkel je door het te doen en dat vraagt om een ondersteunend leer en werkklimaat in de school

Luister hier de aflevering of via een podcast app: Podcast gespreid leiderschap op de Mariaschool #4

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Routeplanner

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta

Copyright 2023 - Mariaschool Hoorn
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites