• Het Team
  • Schoolgids [pdf]
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
  • Informatie
  • Contact
  • Visie
  • Leerprincipes
  • Instroomgroep
  • Stamgroep & leerplein
  • Hoogbegaafdheid
  • Initiatieftijd
  • IPC School
  • Portfolioleren
  • Kanjerschool
  • Rots & water
  • Passend onderwijs
  • Inspectie
  • Met leerlingen
  • Met ouders
  • SKH / IKC Maria
  • Specialisten
  • Inclusieteam
  • Leesbegeleiding
  • Jeugdwerker
  • MR
  • OMH (oudervereniging)
  • Peutergroep SKH
  • Vier jarigen
  • Zij-instroom
  • naschoolse activiteiten
  • Bij ons werken
  • Mariaschool bezoeken
  • Professionele cultuur
  • Gespreid leiderschap
  • VIP
  • Rondetafelgesprekken

Stamgroep & leerplein

De bedoeling van de stamgroepen en leerpleinen

Stamgroep
De Mariaschool heeft jaargroepen, dit betekent dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar zitten in een stamgroep. De stamgroep heeft een vaste leerkracht, deze is het eerste aanspreekpunt voor onze leerlingen en de ouders. Gedurende dag zijn er vaste momenten, instructies of vieringen die in de stamgroep plaatsvinden. 

Leerpleinen
De drijfveer van de Mariaschool om kinderen optimaal te laten ontwikkelen, heeft voor aanpassingen gezorgd in hoe wij hen onderwijzen. Sinds enkele schooljaren wordt er gewerkt op leerpleinen. Deze leerpleinen zijn gericht op kindvolgend onderwijs i.p.v. leeftijdvolgend. Twee of drie stamgroepen vormen samen een leerplein. De stamgroep-lokalen en de ruimtes om de stamgroepen heen, behoren tot het leerplein. 
Op een leerplein wordt met meer professionals (leerkrachten, onderwijsassistenten, specialisten, vrijwilligers) op een grotere groep gewerkt. Zij leren en handelen vanuit onze leerprincipes. De begeleiding van de kinderen vindt plaats in samenwerking met alle medewerkers van een leerplein. Iedere medewerker heeft zijn eigen expertise.

 

 

 

 

 

 

 

 

erkende ongelijkheid

Op maat
Omdat ieder kind uniek is met zijn eigen belangstelling, leerstijl en leertempo bieden wij gevarieerde leerstof aan met instructie die op hem of haar is afgestemd. De leerkrachten geven op het leerplein gelaagde instructies.
Dit betekent dat eerst een korte instructie wordt gegeven en dat de leerlingen voor wie de uitleg voldoende is hierna zelfstandig aan de slag gaan.
Dan volgt een uitgebreidere uitleg die voor de meeste kinderen volledig genoeg is om te kunnen beginnen.
Kinderen die het nodig hebben krijgen vervolgens tijdens de les nog een extra instructie aan de instructiekring. Gedurende de les volgt de leerkracht de inzet en prestatie van de leerlingen en past (in overleg) zo mogelijk de instructie voor een leerling aan. Dit kan uiteraard ook op aanvraag van de leerling. 

Omgeving als derde pedagoog
Leerpleinen zijn fysieke, multifunctionele ruimtes. Dit betekent dat er rustige ruimtes zijn om zelfstandig te werken en instructie te krijgen. Er zijn binnen- en buitenruimtes voor activiteiten zoals spel, wetenschap, techniek, kunst en cultuur.
Dit brengt ons bij renovatie van onze huisvesting. Wij verwachten dat aan de Eikstraat over 4 jaar een geschikt gebouw staat waar onze visie & ambitie nog beter tot zijn recht zullen komen, waar werkelijk gewerkt kan worden als in een integraal kindcentrum.


 

Algemene contactgegevens

(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3

1623 LP Hoorn.
📞 0229-275431

Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18

1621 GG Hoorn.
📞  0229-266197

Routeplanner

 

Snel aanmelden

Aanmelden peutergroep Maria


Aanmelden 4-jarige
 

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school


Stichting Penta